در فوتبال اروپا، باشگاه‌های بزرگ و صاحب‌نام معمولاً به ناکامی در رسیدن به جام‌ها عادت ندارند.

بارسا شاید در مسیر بازگشت/ کاتالونیا فعلاً در اختیار فلیک است

به گزارش قدس آنلاین، آن‌ها هر فصل تلاش می‌کنند بتوانند به بهترین جایگاه‌ها و بیشترین دستاوردها برسند، حتی اگر در سال گذشته خود، به اصطلاح، فاتح سه‌گانه شده باشند. در واقع در قاره سبز، خستگی ناپذیری و جنگیدن تبدیل به یک فرهنگ شده است.

با این حال، داستان بارسلونا در فصل‌های اخیر کمی متفاوت بوده است. این تیم از سال ۲۰۲۰ تا حالا تنها سه جام کسب کرده و آخرین قهرمانی اروپایی‌اش نیز به ۹ سال پیش بازمی گردد. همچنین نیمکت بارسا طی حدود چهار سال گذشته، سه مربی را به خود دیده که فاصله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ آن نیز مربوط به ژاوی هرناندز می‌شود. با اینکه این مربی اسپانیایی در مقاطعی تأثیر خوبی بر روند تیمی و سبک بازی بارسلونا گذاشت و یک لالیگا و یک سوپرجام اسپانیا را برای باشگاه به ارمغان آورد، اما در مجموع بارسایی‌ها در زمان حضور او نوسان‌های زیادی را تجربه کردند. البته دوران مربیگری ژاوی در کاتالونیا، پایان‌بندی چندان خوشی هم نداشت و او در فصل گذشته نیز افتخاری برای بارسا بدست نیاورد تا اینکه درنهایت از این تیم جدا شد و سکان هدایت بلوگرانا را به جانشین آلمانی خود، یعنی هانسی فلیک سپرد.

در حال حاضر اغلب تیم‌های مطرح اروپایی اردوی آمادگی پیش فصل خود را آغاز کرده‌اند و بارسلونا نیز یکی از آن‌هاست. فلیک از همان ابتدا تمرینات را پرفشار آغاز و بازیکنان را به انجام کار شدید وادار کرد.

این مربی صاحب شش‌گانه، به‌طور جدی آمادگی جسمانی را در اولویت قرار می‌دهد و مصمم است مشکلات باشگاه در خصوص ضعف بدنی را به کمترین حد ممکن برساند. علاوه بر این‌ها، یکی دیگر از اقدامات فلیک، اضافه کردن تیاگو آلکانتارا به کادر فنی آبی اناری‌ها بوده است؛ کسی که به‌تازگی در سن سی‌وسه سالگی، بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد و به دلایلی از جمله تسلط به زبان آلمانی و شناختش نسبت به باشگاه، دستیار خوبی برای فلیک خواهد بود.

افزون بر موارد گفته شده، سرمربی سابق بایرن‌مونیخ انضباط را امری ضروری دانسته و در یکی از تازه‌ترین مصاحبه‌های خود گفته: «رسیدن به موقع به تمرینات بسیار مهم است، زیرا اگر بازیکنی دیر بیاید، بقیه اعضای تیم معطل می‌مانند و این بی‌احترامی به گروه محسوب می‌شود. من اهل جریمه‌های مالی نیستم. آن‌قدر عاقل و بالغ هستیم که بدانیم این موضوع چه اهمیتی دارد».

البته فلیک با مشکل مصدومیت‌ها و برخی غیبت‌ها روبرو است. گاوی همچنان آسیب دیده است و تا اکتبر یا نوامبر انتظار نمی‌رود که برگردد. پدری مصدوم از جام ملت‌های اروپا بازگشته و در حال حاضر برای حضور در تور آماده‌سازی در آمریکا شانسی ندارد. فرمین لوپز و کوبارسی همراه با تیم ملی اسپانیا به بازی‌های المپیک ‌می‌روند و فرانکی دی یونگ که نتوانست در یورو ۲۰۲۴ بازی کند، طبق ادعای رونالد کومان مصدومیت جدی مچ پا دارد. ضمن اینکه آرائوخو نیز با مصدومیتی چهارماهه بخش قابل توجهی از نیم فصل اول را از دست خواهد داد.

با این حال قرار است بارسلونا در بازار نقل و انتقالات فعالیت داشته باشد و گفته می‌شود مدیران باشگاه در تلاش‌اند تا نیکو ویلئامز و دنی اولمو را که در یورو ۲۰۲۴ درخشیدند، جذب کنند.

با توجه به تغییرات رخ داده در باشگاه، هواداران بارسلونا بدون شک در انتظار شروع فصل جدید هستند و دوست دارند تیمشان در تقابل با رقبای قدرتمندی مثل رئال‌مادرید، بیش از گذشته برای فتح قله‌های موفقیت بجنگد. نقطه اشتراک میان هانسی فلیک و مربیان چند سال اخیر بارسا، تحویل گرفتن تیم در شرایطی تقریباً بحرانی است، اما باید کمی صبر کرد و دید این مربی آلمانی تا چه حدی، توانایی رقم زدن تفاوت‌ها را دارد.

*متین نجفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.